Hur loggar jag in till Boverkets e-tjänster?
För vissa av Boverkets e-tjänster krävs e-legitimation för att logga in.
Kan jag logga in med skyddade personuppgifter?
Om du har skyddade personuppgifter ska du inte använda e-tjänsten utan istället PDF-formulär. Kontakta handläggande myndighet, Boverket eller Länsstyrelsen, för mer information.
Var hittar jag mitt ärende i e-tjänsterna?
Du hittar ditt ärende under "Min sida" och "Mina ärenden" i e-tjänsterna.
Hur återupptar jag en sparat ärende i e-tjänsten?
Påbörjade ej inskickade ärenden hittar du under ”Min Sida” när du är inloggad i tjänsten. Alternativt kan du öppna ett nytt ärende och får då frågan om du vill fortsätta med det påbörjade ärendet eller skapa ett nytt.
Hur gör jag om det är tekniska problem i e-tjänsterna?
Har du tekniska frågor eller upptäcker fel i e-tjänsten kontaktar du Boverket via e-post registraturen@boverket.se eller telefon 0455-35 30 00. Gäller det klimatdeklarationer kontaktar du klimatdeklaration@boverket.se.
Hur vet jag att mina inskickade uppgifter har blivit mottagna av Boverket?
Ett e-postmeddelande, sms eller meddelande i e-tjänsten visar att uppgifterna är mottagna av Boverket.
Frågor och svar specifika för klimatdeklarationers e-tjänster
Hur korrigerar jag en redan inlämnad klimatdeklaration?
Kontakta Boverket och ange vilken klimatdeklaration du vill korrigera. Boverket låser då upp klimatdeklarationen. När klimatdeklarationen är upplåst, gör då följande:
- Den som deklarerat klimatdeklarationen loggar in i e-tjänsten med e-legitimation.
- Gå till ”Min sida” i e-tjänsten.
- Klicka på fliken ”Mina ärenden” i e-tjänsten.
- Klicka på den klimatdeklaration du vill korrigera.
- Klicka på den blåa knappen med namnet ”KOMPLETTERA”.
- Gör dina korrigeringar i klimatdeklarationen.
- Skicka in klimatdeklarationen på nytt i e-tjänsten genom att signera med e-legitimation.
- Ett e-postmeddelande med den nya klimatdeklarationen går ut till både deklaranten och byggherrens angivna e-postadresser.
Hur lämnar jag in underlag i ett tillsynsärende för en klimatdeklaration?
- Kontaktpersonen för tillsynsärendet loggar in i e-tjänsten med e-legitimation.
- Gå till ”Min sida” i e-tjänsten.
- Klicka på fliken ”Mina ärenden” i e-tjänsten.
- Klicka på det tillsynsärendet.
- Klicka på den gråa knappen ”VISA”.
- Klicka på den blåa knappen ”KOMPLETTERA”.
- Fyll i textfälten och bifoga eventuell fil.
- Klicka på ”Nästa”.
- Klicka på Slutför och signera med e-legitimation.
Hur uppdaterar jag kontaktuppgifter?
Du som deklarant kan när som helst logga in och uppdatera dina kontaktuppgifter via e-tjänsten.
Varför ska jag ange byggnaden på en karta?
Genom kartfunktionen säkerställs att rätt byggnad klimatdeklareras.
Jag har frågor om min deklaration/mitt ärende i e-tjänsterna?
Har du frågor kontaktar du Boverket via e-post klimatdeklaration@boverket.se eller telefon 0455-35 30 00.
Kan jag klimatdeklarera flera byggnader samtidigt?
Nej, varje uppförd byggnad som omfattas av reglerna om klimatdeklaration för byggnad ska klimatdeklareras var för sig.
Frågor och svar specifika för bidrags e-tjänster
Hur godkänner och signerar en medsökande ansökan i e-tjänsterna?
Om en ansökan skapats med två sökande måste medsökande godkänna ansökan och signera med e-legitimation för att ansökan ska bli komplett. Godkännande och signering sker genom följande steg:
- Medsökande får ett mail eller SMS om att logga in i Boverket e-tjänst.
- Medsökande loggar in i Boverkets e-tjänst för bidrag och stöd med sin e-legitimation.
- Medsökande går till ”Att göra” där det visas en händelse att ansökan behöver signeras. Medsökande öppnar händelsen och klickar på länken/knappen ”Gå vidare till signering”.
- En summering av ansökan som huvudsökande har gjort visas i en ny flik i webbläsaren. Medsökande läser igenom och kontrollerar ansökan (uppgifterna går inte att ändra).
- Medsökande väljer om de vill godkänna eller avböja ansökan. Vid godkännande behöver medsökande även kryssa i förbindelserna.
- I båda fallen måste medsökande signera sitt val elektroniskt med e-legitimation.
Hur kompletterar jag ansökan i e-tjänsterna?
Logga in i e-tjänsten, gå till ”Min sida” och ”Mina ärenden”.
- Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken.
- Klicka på ”Visa” i den vid ”Komplettera”. En blå ruta dyker upp, klicka på den för att öppna kompletteringsformuläret.
- Formulär för att komplettera ansökan öppnas i en ny flik i webbläsaren.
- Ange den information du vill skicka in och bifoga eventuella filer.
- När inmatning av alla uppgifter i kompletteringen är klar ska ansökan signeras med e-legitimation.
Hur öppnar jag och läser beslut i e-tjänsterna?
Logga in i e-tjänsten, gå till ”Min sida” och ”Mina ärenden”.
- Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken.
- Längst upp i rutan ”Beslut” finns beslutsdokumentet.
Hur slutredovisar jag i e-tjänsterna?
Logga in i e-tjänsten, gå till ”Min sida” och ”Att göra”.
- Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken.
- I rutan ”Redovisa” finns en knapp för att öppna slutredovisningsformuläret. Formuläret öppnas i en ny flik i webbläsaren.
- Ange informationen som finns i formuläret.
- När inmatning av alla uppgifter är klar ska slutredovisningen signeras med e-legitimation.
Hur uppdaterar jag kontaktuppgifter i e-tjänsten?
För att ändra kontaktuppgifter göra man samma sätt som när man kompletterar i ett ärende.
- Logga in i e-tjänsten, gå till ”Min sida” och ”Mina ärenden”.
- Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken.
- Klicka på ”Visa” i rutan ”Komplettera”. En blå knapp dyker upp, klicka på den för att öppna kompletteringsformuläret.
- Formulär för att komplettera ansökan öppnas i en ny flik i webbläsaren.
- Ange de nya kontaktuppgifterna.
- När inmatning av alla uppgifter i kompletteringen är klar ska ansökan signeras med e-legitimation.
Jag har frågor om min ansökan/mitt ärende i e-tjänsterna?
Har du frågor som rör din ansökan i e-tjänsten ska du kontakta den myndighet som ansvarar för handläggningen av det aktuella stödet. Det är antingen Boverket eller Länsstyrelsen.
Kontaktuppgifter hittar du under "Vem gör vad" på respektive stödsida.