Här loggar du in för att ansöka om investeringsbidrag till allmänna samlingslokaler. Ansökan är öppen till och med 1 december. För att få bidrag ska flera villkor vara uppfyllda. Läs mer på Boverkets webbplats: Skapa goda mötesplatser – sök investeringsbidrag för allmänna samlingslokaler - Boverket
Om e-tjänsten
Fyll i ansökan noga och bifoga de handlingar som krävs. Vissa av uppgifterna som ska fyllas i är obligatoriska. Dessa fält är markerade med en stjärna*.
Ditt ärende blir inskickat när du trycker på knappen slutför på sammanfattningssidan. I e-tjänsten finns en spara-knapp längst ned i den vita rutan som gör det möjligt att spara ned ärendet och återuppta det senare via "Sparade ärenden" inne på "Min sida". Uppgifterna som fyllts i kommer att sparas och vara förifyllda när ärendet återupptas. Observera att efter 60 minuters inaktivitet sker en automatisk utloggning.
Handlingar som ska bifogas ansökan
När du ansöker om stöd i e-tjänsten ska du ladda upp handlingar. Handlingarna kan ha flera olika format. Namnen på dina uppladdade handlingar får bestå av maximalt 80 tecken.
Obligatoriska bilagor
- Sökandens stadgar, bolagsordning eller motsvarande handling.
- Handlingar som visar byggnadens utformning, företrädesvis skalenliga eller mätbara plan-, sektion- och fasadritningar och situationsplan. Det bör framgå hur mycket en centimeter på ritningen motsvarar i verkligheten.
- Senast upprättat förenklat årsbokslut, årsbokslut eller årsredovisning om sökanden är bokföringsskyldig. Senast upprättad räkenskapssammanställning om sökanden inte är bokföringsskyldig.
Handlingar som ska bifogas ansökan i förekommande fall
- Kommunens protokollsutdrag eller annan handling där det framgår att kommunen har åtagit sig att medverka i finansieringen av projektet med minst 30 procent av det bidragsunderlag som fastställs i ärendet (krävs inte för tillgänglighetsskapande åtgärder upp till max 300 000 kronor).
- Sökandens senast upprättade verksamhetsberättelse (gäller om sökanden upprättar verksamhetsberättelse).
- Hyreskontrakt eller motsvarande (gäller om sökanden inte äger lokalen/marken).
- Sökandes behörighetshandlingar (gäller om sökandens behörighet/firmateckningsrätt inte finns registrerad hos Bolagsverket).
Behandling av personuppgifter
Boverket behandlar enbart de personuppgifter som behövs för att hantera ditt ärende. Mer information om detta och om EU:s dataskyddsförordning (EU) 2016/679, GDPR, finns att läsa på www.boverket.se/personuppgifter.
Hämta uppgifter om sökande organisation
I e-tjänsten kan du välja att hämta uppgifter om sökande organisation från Bolagsverket, Statistiska centralbyrån (SCB) och Skatteverket så du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så hämtas företagsuppgifter.
I e-tjänsten kan du också välja att hämta uppgifter från Lantmäteriet om organisationens fastighetsinnehav.